Inne

21 grudnia br. w świetlicy szkolnej, w ramach programu Szkoły Promującej Zdrowie, odbyły się zajęcia nt. „Wiem, co jem – zdrowe odżywianie" oraz „Pij wodę, bo to zdrowe".

Na początku zajęć dzieci opowiedziały o swoich ulubionych potrawach. Zestawiono je z piramidą żywieniową oraz tym, jak zjadane przez nas posiłki wpływają na funkcjonowanie człowieka. Następnie poproszono dzieci o przyporządkowanie obrazków potraw, składników posiłków do dwóch minek – wesołej i smutnej (miały one symbolizować samopoczucie człowieka w zależności
od zjedzenia zdrowych bądź mniej wartościowych posiłków). Zachęcono także dzieci do dyskusji
i odpowiedzenia na pytania, tj. „Dlaczego powinniśmy się zdrowo odżywiać?", „Jakie choroby powoduje nieprawidłowe odżywianie się?"

Druga część zajęć poświęcona została znaczeniu picia wody, jej wpływu na nasz organizm. Dzieci wykonały „mapę myśli" dotyczącą picia wody, a na koniec ozdobiły kubeczki, zachęcając tym samym do zrezygnowania z kolorowych i słodkich napojów.

Monika Karpus

Szkoła Podstawowa nr 21 w Poznaniu od wielu lat jest miejscem, w którym wszyscy członkowie jej społeczności:

  • podejmują wspólne działania dla poprawy swego zdrowia i samopoczucia
  • uczą się jak zdrowiej żyć i tworzyć zdrowe środowisko
  • zachęcają innych do podjęcia podobnych działań

Od roku 2011 SP21 posiada Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i należy do wojewódzkiej sieci SzPZ.

Obecnie SP21 podjęła starania o uzyskanie Certyfikatu Krajowego.

Podstawą koncepcji SzPZ są założenia promocji zdrowia, zgodnie z którymi

promocja zdrowia w szkole to wszelkie działania podejmowane w celu ochrony i poprawy zdrowia wszystkich członków społeczności szkolnej. Istotą SzPZ jest całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole (ang. whole school approach to health promotion), które jest znacznie szersze niż realizacja programów edukacyjnych dotyczących różnych aspektów zdrowia.

Definicja szkoły promującej zdrowie:

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:

•systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,

•wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.