Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy.

  • przekazuje innym oznaki przyjaźni, bawi się zgodnie z innymi dziećmi, właściwie odnosi się do dzieci i dorosłych;
  • uważnie słucha utworu literackiego, potrafi opowiedzieć treść utworu;
  • rozpoznaje głosy oraz naśladuje ruchy koleżanek i kolegów;
  • poznaje tamburyn; melodyjnie śpiewa piosenki; wystukuje rytm za pomocą bum bum rurek;
  • rozumie potrzebę wspólnego działania na rzecz utrzymania porządku w otoczeniu;
  • rytmicznie recytuje wierszyk i naśladuje wykonywanie czynności porządkowych;
  • potrafi opowiedzieć o wydarzeniach, w których uczestniczy;
  • bawi się i tańczy w parach, sprawnie odnajduję osobę z pary;
  • gniecie kulki i układa z nich postac Misia Uszatka;
  • rozdaje przedmioty tak, aby każdy miał tyle samo;
  • wskazuje części ciała u siebie oraz koleżanki i kolegi; wskazuje różnice w wyglądzie osoby przedstawianej na ilustracji i jej lustrzanego odbicia;
  • wyjaśnia zasadę działania lusterka.

Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.

  • prowadzi obserwację i bada zjawiska pogodowe; słucha i rozpoznaje odgłosy wiatru; obserwuje ciepłe powietrze;
  • wie jakie są barwy narodowe, wie jak wygląda polska flaga, wie jak należy się zachować wobec symboli narodowych i podczas narodowych świąt;
  • ćwiczy prawidłową wymowę;
  • doskonali bieg bez potrąceń; bezpiecznie porusza się po sali w zabawie; doskonali orientację w schemacie ciała;
  • gra na przedmiotach codziennego użytku; porusza się swobodnie w rytm muzyki; ilustruje ruchem piosenkę; rozbudza swoją wyobraźnię dźwiękową;
  • dostrzega związek między siłą wiatru a prędkością obrotu wiatraczka; rozpoznaje cechy wietrznej pogody na obrazku;
  • klasyfikuje przedmioty podobne i różniące się; rozróżnia kierunki: do przodu, do tyłu, na bok;
  • ćwiczy prawidłowy oddech; potrafi dmuchać z różnym natężeniem.

 

Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga.

  • Potrafi określić aktualną pogodę; wie, jakie znaki graficzne odnoszą do pogody;
  • wie, jak należy się ubierać stosowanie do pogody; wnikliwie ogląda kalosze, wie dlaczego są dobre na deszczową pogodę;
  • łączy odpowiednie elementy w pary; dostrzega podobieństwo;
  • uczy się słów i melodii piosenki; reaguje na akcenty w muzyce; wykorzystuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne wykonane własnoręcznie;
  • ćwiczy równowagę; ćwiczy sprawność dłoni;
  • poznaje zastosowanie parasoli i płaszczy przeciwdeszczowych; wie, jak można chronić się przed deszczem;
  • estetycznie wykonuje pracę plastyczną; wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.

 

Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.

  • zna określenie przeciwstawne; bogaci słownictwo;
  • słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze; uczy się słów i melodii piosenki;
  • swobodnie mówi o tym, czego się boi;
  • kształtuje umiejętność liczenie obiektów;
  • rysuje linie w polu o ograniczonej powierzchni;
  • sprawnie odróżnia znaczki różniące się kolorem lub wielkością;
  • poznaje nocnego ptaka – sowę; poznaje nocne zwyczaje borsuka; naśladuje odgłosy zwierząt;
  • doskonali koordynację wzrokowo ruchową podczas posługiwanie się kredkami; stosuje technikę origami płaskie z koła.