Inne
Grupa 3-latków z przedszkola "Mali Przyrodnicy" była dzisiaj naszymi gośćmi
W dniu 14 czerwca 2017r. odwiedzili nas (bardzo) mali przyrodnicy z sąsiedniego przedszkola.
Bawili się i uczyli razem z tablicą interaktywną. Z pomocą pieska Łatka z gry interaktywnej wykonali surówkę z jabłuszek i marchewek. Potem kolorowali różne owoce i warzywa. Razem z dziewczynkami z klasy szóstej pląsali i skakali w rytm muzyki wcielając się w jabłuszka, cytrynki i marchewki.
Na zakończenie otrzymali od nas upominki w postaci jabłek NINJA, które przygotowały dla nich starsze koleżanki.
Zdjęcia: Spotkanie z przedszkolakami - Mali Przyrodnicy
Danuta Maćkowiak
Problemy priorytetowe w latach 2014-2017 oraz wnioski z ewaluacji
Wyłonione w ostatnich trzech latach problemy priorytetowe:
Rok szkolny 2014/15
problem priorytetowy: dieta dzieci jest zbyt uboga w witaminy, owoce i warzywa
Rok szkolny 2015/16
problem priorytetowy: dzieci zbyt często spożywają słodzone, gazowane, sztucznie barwione napoje i soczki.
Rok szkolny 2016/17
problem priorytetowy: uczniowie zbyt często piją słodzone, gazowane, sztucznie barwione napoje i soki
Wnioski i efekty podjętych działań:
Rok szkolny 2014/15
- Narzędzia użyte do ewaluacji: ankieta, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów oraz prac uczniowskich
- wnioski: uczniowie posiadają podstawową wiedzę na temat roli witamin w diecie człowieka, w szkole zjadają coraz więcej owocowych i warzywnych przekąsek, podczas różnych zajęć dodatkowych oraz projektów szkolnych samodzielnie przygotowują kanapki, sałatki, surówki i chętnie je zjadają
- Efekty podjętych działań: 65 % uczniów zjada codziennie przynajmniej 3 porcje owoców i warzyw
Rok szkolny 2015/16
- Narzędzia użyte do ewaluacji: ankieta, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów oraz prac uczniowskich
- Wnioski z ewaluacji: uczniowie przekonują się do picia wody, coraz chętniej piją wodę podczas pobytu w szkole - jest to jednak widoczne głównie u dzieci starszych z klas 4-6, są świadomi jak ważną rolę pełni woda w naszym organizmie, wiedzą jakie jest dzienne zapotrzebowanie na wodę u dziecka w wieku szkolnym
- Efekty podjętych działań: ponad 50% uczniów stwierdza, że pije wodę codziennie (w szkole lub w domu) i ponad 30% ogranicza spożywanie innych napojów (soczki, napoje gazowane, napoje owocowe wysokosłodzone)
Rok szkolny 2016/17
- Narzędzia użyte do ewaluacji: ankieta, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów oraz wytworów
- Wnioski z ewaluacji: duże zaangażowanie uczniów podczas realizacji określonych zadań, poprawa współpracy z rodzicami podczas realizacji projektów i imprez środowiskowych, dzieci podczas przerw coraz chętniej i w coraz większej ilości korzystają ze źródełek wody, uczniowie coraz częściej piją wodę w szkole, rzadziej natomiast słodzone napoje i soczki, są świadomi znaczenia wody dla zdrowia człowieka
- Efekty podjętych działań: ponad 60% uczniów stwierdza, że pije wodę codziennie (w szkole lub w domu) i ponad 40% ogranicza spożywanie innych napojów
DOKUMENTY WYMAGANE OD SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
DOKUMENT I
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
2016/17
WSTĘP
- Diagnoza potrzeb :
Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o obserwacje, ankiety oraz wywiady z uczniami, nauczycielami i pracownikami szkoły, a także o sugestie rodziców.
Problemy:
- uczniowie zbyt często piją słodkie, gazowane, sztucznie barwione napoje i soki
- uczniowie stosują cyberprzemoc wobec swoich kolegów i koleżanek
2 Wybór problemu priorytetowego:
problem priorytetowy: uczniowie zbyt często piją słodkie, gazowane, sztucznie barwione napoje i soki
- Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego:
Kontynuujemy działania związane z problemem priorytetowym, gdyż nie uzyskaliśmy jeszcze zadowalających wyników. Pragniemy w tym roku szkolnym nadal zachęcać dzieci oraz całą społeczność szkolną (rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły) do picia wody w czasie pobytu w szkole oraz w domu i ograniczania spożywania wysokosłodzonych napojów.
- Przyczyny istnienia problemu priorytetowego :
- szeroki dostęp do napojów
- niski koszt produktu
- wpływ reklam telewizyjnych z udziałem osób ważnych dla dzieci w wieku szkolnym (np. sławni piłkarze reklamują pepsi lub colę)
- różnorakie smaki napojów kojarzące się np. z ulubionym owocem
- namiastka słodkiej przekąski
- postawa rodziców
- Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego :
- Przekazywanie wiedzy na temat zalet wody i jej wyższości nad gazowanymi napojami oraz wysokosłodzonymi soczkami (m.in. prelekcje, szkolenia)
- Stwarzanie możliwości do pokonywania problemu (m.in. ogólnodostępne źródełka wody na korytarzach, woda dla pracowników)
- Wspólne działania społeczności szkolnej w celu uzyskania sukcesu (m.in. projekty szkolne, konkursy, warsztaty)
PLAN PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 2016/2017
Problem priorytetowy: dzieci zbyt często piją słodkie, gazowane, sztucznie barwione napoje i soczki.
Cel: Zachęcić dzieci do picia wody w szkole i w domu.
Kryterium sukcesu: co najmniej 60% dzieci stwierdzi, że pije wodę codziennie (w szkole lub w domu) i co najmniej 40% ogranicza spożywanie innych napojów
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji, termin realizacji |
Wykonawcy/osoby odpowiedzialne |
Środki/zasoby |
Monitorowanie, (termin, osoba) |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
||
Co wskaże? |
Jak sprawdzimy? |
Kto i kiedy sprawdzi? |
||||||
Zorganizowanie imprezy środowiskowej "Bieg po zdrowie" (zachęcanie do spożywana wody) |
W imprezie weźmie udział 50% uczniów, 50% rodziców oraz 90% nauczycieli |
24.09.16 (sobota) biegi uliczne, uczestnicy otrzymują wodę |
D. Maćkowiak, nauczyciele wf, rodzice |
Woda butelkowana |
Szkolny zespół promocji zdrowia (od 01.09.- 24.09)
|
Liczba uczestników biegów ulicznych oraz imprezy, a także ilość wypitej wody
|
Listy uczestników, Fotorelacja na stronie internetowej szkoły |
D. Maćkowiak 24.09.16 |
"Wybieram wodę" - udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym |
Ponad 50% dzieci chętnie pije wodę w czasie przerw, zaangażowanie podczas warsztatów, udział w konkursie
|
Zajęcia warsztatowe, październik -grudzień |
D. Maćkowiak M .Ratajczyk
|
Materiały edukacyjne przesłane przez twórców programu, materiały własne, woda butelkowana
|
D.Maćkowiak, wrzesień- grudzień 2016 |
Liczba uczniów biorących udział w programie oraz konkursie |
Wykaz klas uczestniczących w programie, zdjęcia i informacje na szkolnej stronie internetowej, wywiady z uczniami |
D.Maćkowiak Grudzień 2016 |
Współpraca z lokalnymi przedszkolami "Wesoła Stacyjka" oraz "Mali Przyrodnicy"
(Wesoła Stacyjka jest przedszkolem należącym do sieci SzPZ) |
Dzieci piją codziennie wodę podczas pobytu w przedszkolu (szklaneczka wody na zdrowie) |
Warsztaty dla przedszkolaków pod kierunkiem uczniowskiego zespołu ds zdrowia, degustacja wód mineralnych, konkurs rodzinny dla przedszkolaków z przedszkoli dębieckich listopad - marzec
|
D. Maćkowiak K.Szubielski |
artykuły papiernicze prezentacje multimedialne, puzzle, kolorowanki, wycinanki, woda butelkowana
|
D. Maćkowiak
|
Ilość zakupionej oraz ilość spożytej wody |
Wywiad z nauczycielami przedszkola |
D. Maćkowiak Listopad- marzec 2017 |
Zorganizowanie warsztatów plastycznych dla zerówki "Woda to życie"
|
Prace plastyczne odzwierciedleniem zrozumienia roli wody w diecie człowieka
|
Warsztaty plastyczne, Listopad - grudzień |
J.Myślińska |
Materiały plastyczne, papiernicze, woda |
Joanna Myślińska |
Wystawa prac |
Wywiad z nauczycielem zerówki, wywiad z dziećmi |
J. Myślińska, D.Maćkowiak, grudzień |
Zorganizowanie warsztatów plastycznych dla dzieci przebywających w świetlicy szkolnej "Piję wodę, bo to zdrowe" |
Zaangażowanie co najmniej 75% dzieci "świetlicowych" |
Warsztaty dydaktyczno-plastyczne |
M.Karpus |
Materiały piśmienne, kubeczki plastikowe, Woda butelkowana |
M.Karpus |
Wystawa prac - kolorowe kubeczki oraz rysunki |
Lista obecności dzieci, Ilość wykonanych prac |
M.Karpus D.Maćkowiak |
Przygotowanie i realizacja projektu szkolnego "Święto wody" |
Zaangażowanie co najmniej 75% liczby uczniów |
Metoda projektu- zadania: wzmacnianie postaw prozdrowotnych, zachęcanie do spożywania wody i ograniczania słodzonych napojów, konkurs fotograficzny, plastyczny, informatyczny, happening (ulice Dębca) 1-22 marca 2017 |
Szkolny zespół promocji zdrowia, wychowawcy |
Materiały papiernicze, fotograficzne, multimedialne, ulotki, transparenty |
Szkolny zespół promocji zdrowia, wychowawcy |
Zaangażowanie uczniów (ilość i jakość prac uczniowskich) |
Wystawy prac, prezentacja efektów pracy, informacje na stronie internetowej szkoły oraz facebooku |
Szkolny zespół promocji zdrowia, 22 marca 2017 |
Zorganizowanie wycieczki do Aquanetu |
Zaangażowanie i zrozumienie treści warsztatów |
bezpośrednia obserwacja, warsztaty, pokaz wrzesień- październik |
G.Kośmicka E.Szajek M.Dykiert A.Darul
|
Materiały edukacyjne Aquanetu |
G.Kośmicka |
kary pracy uczniów |
Karty wycieczek, poprawność kart pracy uczniów |
G.Kośmicka, październik |
Zorganizowanie spotkania z dietetykiem dla rodziców oraz szkolenia dla nauczycieli "Zalety wody i jej rola w diecie człowieka" |
Co najmniej 75% rodziców oraz nauczycieli pozytywnie oceni przekazane treści i zaopiniuje pozytywnie tegoroczny cel SzPZ |
Pogadanka na temat zawartości cukru w napojach i sokach, wpływie cukru na masę ciała, stan uzębienia oraz ogólny stan zdrowia; zalety wody i jej rola w diecie człowieka, 26 stycznia 2017 |
K.Szubielski, M. Rychter G.Kośmicka |
Prezentacja multimedialna, ulotki i materiały edukacyjne
|
Krzysztof Szubielski |
Ilość osób uczestniczących w spotkaniu oraz wynik ankiet |
ankiety |
Krzysztof Szubielski 26 stycznia 2017 |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej i przeprowadzenie prelekcji dla uczniów "Rola wody w diecie człowieka"
|
75% uczniów zrozumie zagadnienie i zaakceptuje podane treści |
Prelekcje dla uczniów, listopad - marzec |
Szkolny zespół promocji zdrowia oraz wychowawcy |
Prezentacja multimedialna |
Szkolny zespół promocji zdrowia |
Zaangażowanie uczniów, wyniki ankiet |
ankiety |
L.Tórz listopad - marzec |
Spotkania z pielęgniarką szkolną (uczniowie oraz rodzice) "Woda i jej znaczenie w życiu codziennym" |
Co najmniej 75% dzieci przestrzega higieny osobistej |
Pogadanki na temat roli wody w życiu człowieka (woda do mycia, woda do picia) oraz przegląd higieny ucznia) kwiecień |
pielęgniarka
|
Plakaty, plansze |
pielęgniarka
|
Ilość przebadanych uczniów |
Raport z przeglądów higieny uczniów |
G.Kośmicka kwiecień-maj |
Finał projektu Dzień Zdrowia
Dzieci pracowały w grupach. Każda z grup zajmowała się określonym zadaniem. Praca uczniów związana była z wylosowanym wcześniej warzywem lub owocem.
Każda klasa wykonywała w tym dniu kolorowe gazetki oraz plakaty na temat witamin, owoców i warzyw. Zaśpiewała również piosenkę lub zaprezentowała wiersz związany z owocami i warzywami. Niektóre dzieci przebrały się za owoc lub warzywo - pojawiły się pomidory, jabłka, ogórki, groszek zielony, banany, pomarańcza i gruszki.
Głównym celem projektu było przygotowanie i zjedzenie zdrowego śniadania. Dlatego dzieci wykonywały w tym dniu sałatki, surówki, owocowe szaszłyki, a nawet koktajle.
O efektach swojej pracy uczniowie opowiadali podczas prezentacji w auli szkoły.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom za duże zaangażowanie podczas realizacji projektu. Mamy nadzieję, że uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat roli owoców i warzyw w naszej diecie, a przy okazji dobrze się bawili.
Życzymy udanych ferii i zdrowych, owocowych przekąsek każdego dnia!
Przypominamy, że na antenie TVP Poznań podczas programu "Rewolucja na widelcu" odbędzie się relacja z naszego projektu Dzień Zdrowia.
Zdjęcia: Dzień zdrowia
Danuta Maćkowiak